Ilmastokasvatusta tehdään yhdessä

Kirjoittanut: Nesslingin Säätiö | helmikuu 17, 2017 | Kategoriassa: Apurahansaajalta

Mitä yhteistä on teollisella muotoilulla, yhteismaan ongelmalla, mustan kappaleen säteilyllä ja psyykemme evolutiiviselle kehityksellä? Ainakin ne löytyvät Open ilmasto-oppaasta, joka syntyi kun yli sata ilmasto- ja kasvatusalan ammattilaista yhdisti voimansa kuvatakseen ilmastonmuutosta omista tulokulmistaan. Tavoitteena oli auttaa aineenopettajia ymmärtämään, miten ilmastonmuutoksen syyt, seuraukset ja ratkaisumallit liittyvät juuri heidän opetettavan aineensa oppisisältöihin.

 

21 näkökulmaa ilmastonmuutokseen

Luonnontieteilijä kuvaa ilmastonmuutoksen olevan kasvihuoneilmiön voimistumista, joka syntyy kun hiiltä varastoituu ilmakehään tavanomaista enemmän, eli säteilypakote kasvaa. Yhteiskuntatieteilijän mielestä ilmastonmuutoksen syynä on teollinen vallankumous, kulutusyhteiskunnan synty, energiapolitiikan muutokset ja markkinoiden epäonnistuminen, kun ilmakehän käytölle ei ole asetettu hintaa. Humanisti näkee, että ihmiskunnan hyvinvointia lisäävät ja arkeamme helpottavat keksinnöt ovat tarkoittamattamme johtaneet meidät etiikankin näkökulmasta hankalan ympäristökriisin keskelle.

Näkökulmat tarkentuvat ja erilaistuvat entisestään, kun ne jakaa 21 koulussa opetettavan oppiaineen siiloihin. Kemian tunnilla mm. opiskellaan kaasujen rakennetta, musiikissa mietitään musiikkia vaikuttavan ilmastoviestinnän välineenä ja teknisen työn tunnilla korjataan polkupyöriä.

Kaikilla on annettavaa, kun toteutetaan uuden opetussuunnitelman arvopohjaa, jonka mukaan koulun tulee kasvattaa oppilaista ilmastonmuutoksen vakavuuden ymmärtäviä kansalaisia, jotka osaavat toimia sen hidastamiseksi.

Ratkaisu väännetään rautalangasta

Open ilmasto-opas on avoin ja ilmainen nettisivu, joka kuvaa ilmastonmuutos-ilmiön jokaisen koulussa opetettavan oppiaineen näkökulmasta erikseen. Koulun arjen näkökulmasta monitieteisen ilmiön siilottamiselle on syynsä. Käsitys siitä, että ilmastonmuutos on ainoastaan luonnontieteellinen ongelma, tuntuu istuvan tiukassa. Monet opettajat kokevat yhä, ettei aihe kuulu heille. Open ilmasto-oppaassa väännetään kaikille rautalangasta, että kyllä kuuluu.

Asiat on esitetty tiiviissä paketissa ja kaikki opettajalle oleellinen löytyy yhden klikkauksen takaa. Kun aineenopettaja ymmärtää oman roolinsa aiheen käsittelyssä, helpottuu yhteistyö myös muiden aineiden opettajien kanssa.

Harva ilmastonmuutoksen asiantuntijakaan hahmottaa kymystä niin moninäkökulmaisena kokonaisuutena, kuin se on Open ilmasto-oppaassa on esitetty. Näkökulmat haravoitiin kasaan kymmenien asiantuntijoiden yhteisponnistuksena vuonna 2016.

Halukkailla oli mahdollisuus kirjata ylös, mitä ilmastonmuutos on juuri heidän näkökulmastaan - ja moni halusi. Sen jälkeen asiasana- ja linkkilistat laajennettiin ehyeksi ja yleistajuiseksi kokonaisuudeksi, joka auttaa opettajia tekemään laadukasta ilmastokasvatusta: ymmärtämään ilmiötä, rakentamaan kestävää tulevaisuutta, vahvistamaan osallistumista, harjoittelemaan vaikuttamisen taitoja ja lopulta myös muuttamaan oppilaiden ja muun kouluväen käyttäytymistä ja toimintatapoja ilmastoystävällisenpään suuntaan.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Pinja Sipari

Kirjoittaja on freelance-ympäristökasvattaja ja Open ilmasto-oppaan äiti. Nesslingin säätiö rahoitti Open ilmasto-oppaan toteutuksen, sekä siihen liittyvän koulutuskiertueen.

Tutustu Open ilmasto-oppaaseen: http://openilmasto-opas.fi/

Tilaa kouluusi ilmainen opettajien ilmastokoulutus: http://openilmasto-opas.fi/tilaa-kouluusi-ilmainen-opettajien-ilmastokoulutus/

Ilmastokasvattajat -ryhmä FB:ssä: https://www.facebook.com/groups/1676462429233075/

Tilaa uutiskirjeemme

Tilaamalla uutiskirjeemme pysyt ajantasalla ja saat uusimmat artikkelit suoraan sähköpostiisi.