Minä väitän: Pikamuoti kuuluu tehokkaaseen materiaalikiertoon ja kuluttajien arvoilla ja luovuudella isketään kulutusvimmaa vastaan

Läheskään kaikki kuluttajat eivät ole valmiita muuttamaan kulutustottumuksiaan. Siksi vaatteet tulisi suunnitella ja valmistaa siten, että ne olisivat kierrätettävissä, kirjoittaa Aalto-yliopiston professori Kirsi Niinimäki.

PIKAMUOTI MATERIAALIKIERTOON”Koska läheskään kaikki kuluttajat eivät ole valmiita muuttamaan kulutustottumuksiaan, vähentämään vaatteiden kulutusta ja pidentämään vaatteiden käyttöikää, tulisi vaatteet suunnitella ja valmistaa siten, että ne olisivat kierrätettävissä. Kiertotalous voisikin tuoda yhden ratkaisun nykyiseen valtaisaan vaatteiden kuluttamiseen ja kasvavaan tekstiilijätemäärään. Tällöin vaatteiden sisältämä materiaali saataisiin uudelleen käyttöön. Täten esim. neitseellinen puuvilla ja polyesteri voitaisiin osittain korvata kierrätyskuidulla.Kiertotalous onkin tulevaisuuden teollinen mantra, joka tulee muuttamaan sekä vaatteiden suunnittelun kuin valmistuksenkin. Pikamuotikin voisikin olla ympäristön näkökulmasta kestävämpää kuin mitä se nykyisin on.”

hannah-morgan-39891

KULUTTAJAN ARVOT, ASENTEET JA LUOVUUS ASEINA KULUTUSVIMMAA VASTAAN”Kuluttajat, jotka ovat kiinnostuneita ympäristöasioista ja tuotteiden eettisyydestä myös kuluttavat vähiten ja tekevät myös vähemmän vaatteiden impulssiostoja kuin keskivertokuluttaja. Voitaisiinko siis ajatella, että kuluttajan eettistä arvopohjaa vahvistamalla voisimme muuttaa nykyisen kehityksen suuntaa muodin kulutuksessa? Kenties paras menetelmä muutokseen onkin koulutus ja uuden ympäristötietoisemman sukupolven kasvattaminen. Mutta myös muita menetelmiä voisi kokeilla.Koska kulutus on nykyisessä länsimaisessa yhteiskunnassa keskiössä ja kulutus tapahtumana on keskeinen elämysten antaja, tunnetason kokemusten tarjoaja ja jopa sosiaalinen akti ystävysten kesken, kenties esim. muotipalveluilla pitäisikin keskittyä tunnetason kokemusten tarjoamiseen kuluttamisen sijaan. Koska uuden tuotteen ostaminen tarjoaa voimakkaan tunnekokemuksen, muodin kuluttamiseen voi ”jäädä koukkuun”. Tähän muodin tunnepuoleen voisi yrittää tarjota vaihtoehtoja.Nuoremmat ikäpolvet ovat kiinnostuneita palveluista, joissa yhdistyy tuote, elämys, ja sosiaalinen kokemus. Fashion Swaps, elämykselliset vaihtotapahtumat, joissa yhdistyvät vaatteiden kierrätys, sosiaalinen tilanne kavereiden kesken ja muu elämyksellisyys, esim. musiikki ja ruoka, voisivat tunnetasolla korvata uuden tuotteen ostamisesta syntyvän tunnereaktion.Muodin kestävästä kuluttamisesta ja uusista palveluista pitäisikin tehdä muodikas trendi-ilmiö. Vaatelainaamoja jo näkyykin yhä useammalla paikkakunnilla. Myös tee-se-itse, korjaus ja upcycling tapahtumat ovat lisääntyneet, jotka kertovat kuluttajien kiinnostuksesta ottaa aktiivisempi rooli ja käyttää omaa osaamistaan ja jopa luovuuttaan vaatekuluttamisen sijaan. Viimeaikaiset tutkimukset ovatkin osoittaneet, että ei pelkästään kuluttajien eettinen arvopohja, mutta myös kuluttajien luovuus ohjaa heidän käytöstään kestävämpään suuntaan. Uudet muodin palvelumallit tuntuvatkin kiinnostavan erityisesti nuoria ja luovia kuluttajia.”

Professori Kirsi Niinimäki

Ympäristödialogeja: Biohajoava biletoppi ja jaettu vaatekaappi – vaihtoehtoja kulutusvimmalle

Keskiviikkona 29.3.2017 klo 16.30
Nessling Nest, Fredrikinkatu 20 A 10, HelsinkiKeskustelemassa ovat muodin tutkimuksen professori Kirsi Niinimäki Aalto-yliopistosta, toimitusjohtaja Anna-Kaisa Auvinen Suomen Tekstiili ja Muoti ry:stä sekä vastuullisen vaateteollisuuden asiantuntija ja suunnittelija Anniina Nurmi, joka ylläpitää Vihreät Vaatteet -sivustoa. Keskustelua fasilitoi talouskulttuurin tutkija, KTT Paavo Järvensivu BIOS-tutkimusyksiköstä.Paikkoja on rajattu määrä, varaa omasi ja ilmoittaudu mukaan keskustelemaan tai osallistu verkossa tunnisteella #ydialogeja.

Tilaisuuden järjestävät Ympäristötiedon foorumi, Nesslingin Säätiö ja Koneen Säätiö.

Tilaa uutiskirjeemme

Tilaamalla uutiskirjeemme pysyt ajantasalla ja saat uusimmat artikkelit suoraan sähköpostiisi.

Lisää aiheesta